search-block-background

Help ik moet een case maken! Met onze 8 tips sla jij je er doorheen

Heb jij een vacature gevonden die bij je past? Misschien word je wel op een sollicitatiegesprek uitgenodigd. Soms vinden bedrijven een gesprek alleen niet genoeg en laten ze je ook een case maken. Een case is een korte opdracht die past bij de werkzaamheden van de vacature. Tijdens het maken van zo’n case kan de werkgever je op een aantal zaken testen: 

1. Passen de werkzaamheden die bij deze vacature horen bij jou als persoon? Door de juiste motivatie te laten zien, toon jij aan dat je de werkzaamheden leuk vindt, dat de functie bij je past en dat je echt voor deze baan wilt gaan. 

2. Heb jij de juiste vaardigheden om de werkzaamheden uit te voeren? Tijdens het maken van een case kan de werkgever zien of jij over de juiste eigenschappen en vaardigheden bezit die je nodig hebt bij deze functie. De case is er vaak zo op ingericht dat je van al deze vaardigheden iets kan laten zien. 

3. Ben jij het type en persoon die past binnen het bedrijf en deze functie? Tijdens het maken van een case kan de werkgever zien hoe jij je gedraagt binnen de werkcultuur van het bedrijf en hoe jij je in deze functie gedraagt. Hoe pak je bepaalde zaken op en hoe communiceer je met anderen?

Tip 1: Luister goed en stel vragen

Bij het maken van een case start je vaak met het doorlopen van de opdracht. Samen met een werknemer van het bedrijf ga je door de case heen en kijk je of alles duidelijk is. Luister hierbij goed naar wat de medewerker je te vertellen heeft. Misschien geeft hij/zij hier al een aantal belangrijke dingen weg die je later in je antwoord kan meenemen. Is iets niet helemaal duidelijk? Wees dan niet bang en stel gerust je vragen. Het is logisch als de opdracht niet in een keer helemaal duidelijk is en je ergens een vraag over hebt. Ook als je bezig bent met het maken van de case kan het zijn dat er een vraag omhoog komt. De werkgever zal het alleen maar waarderen als je deze vragen stelt. Hiermee geef je aan dat je gemotiveerd bent om de case zo goed mogelijk te maken en dat je niet bang bent om vragen te stellen. Dit zal uiteindelijk alleen maar positief uitpakken voor beide partijen. 

Tip 2: Structureer de opdracht: wat moet je stap voor stap doen?

Je hebt de opdracht doorgenomen en je tijd om de case te maken is ingegaan. Help! Waar begin je mee? Het kan zijn dat de case helemaal duidelijk is en de werkgever de stappen voor je heeft uitgeschreven. In dit geval heb je geluk. Toch is dit niet bij elke case zo. Het kan dan handig zijn om zelf structuur in de opdracht aan te brengen. Loop de opdracht nog een keer door en maak aantekeningen in het document. Vaak is er een hoofdopdracht, maar bestaat deze uit een aantal losse onderdelen. Maak voor jezelf duidelijk welke stappen je moet nemen om tot een eindantwoord te komen en welke onderdelen hier allemaal bij komen kijken. Hieronder geven we je een kort stappenplan:

1. Maak voor jezelf duidelijk wanneer de case succesvol is. Wat is het einddoel van de opdracht?

2. Hoe bereik je dit einddoel? Wat is hiervoor nodig en aan welke eisen moet het resultaat voldoen?

3. Maak een overzicht wat je nodig hebt en hoe je aan de informatie gaat komen. Moet je nog een kort onderzoek doen, moet je een artikel doorlezen of heb je nog input vanuit het bedrijf nodig?

4. Ga stap voor stap te werk en verzamel al je benodigdheden.

5. Voeg alle onderdelen samen tot een goede beantwoording van de case.

Tip 3: Blijf rustig bij rekenvragen

Ga jij voor een ICT/marketing/sales functie? Dan kan het voorkomen dat je te maken krijgt met rekenvragen in je case. Misschien is dit wel jouw sterkste kant. Toch raken mensen wel eens in paniek als zij een rekenvraag langs zien komen. Dit is niet erg, maar probeer wel rustig te blijven. Een werkgever geeft je geen rekenvraag waar je een paar uur voor nodig hebt. Vaak is het een korte vraag die je rekenvaardigheid test voor je toekomstige functie. Vertrouw hierbij op je eigen kunnen. Kom je er toch niet uit? Laat de vraag dan even voor wat het is en focus je op een ander deel van je case, misschien dat je er een tijdje later makkelijk uitkomt. Heb je eerst iets anders gedaan en is de rekenvraag je nog steeds onduidelijk? Ook dan is er geen reden tot paniek. Vraag om hulp of om een tip. Wees niet bang dat een werkgever hier meteen op afknapt, dit kan juist als iets positiefs worden ervaren.

Tip 4: Let op aanwijzingen

Soms staat een groot deel van je antwoord verstopt in de case zelf. Hier vind je relevante informatie die je verder kan helpen in het maken van je case. Goed lezen is daarom erg belangrijk. Daarnaast kan het ook slim zijn om in gesprek te gaan met een aantal werknemers van het bedrijf. Je kunt het zien als een soort speeddate. In een aantal minuten kun je ze wat vragen stellen over het bedrijf. Dit hoeft niet perse te gaan over de diensten, maar kan ook over de bedrijfscultuur zijn bijvoorbeeld. Hier kun je weer relevante informatie uithalen voor je case. 

Voorbeeld: Tijdens een gesprek met een medewerker kom je erachter dat de tone of voice van het bedrijf heel jong en luchtig is, zie dit als een aanwijzing! Bij het maken van een klantenservice of content case kun je dit meteen doorvoeren.

Tip 5: Bekijk de opdracht van een afstandje

Tijdens het maken van een case is het belangrijk om de opdracht tussentijds even van een afstandje te bekijken. Stap uit je focus en kijk naar je opdracht alsof je deze voor het eerst ziet. Lees hem opnieuw door, wie weet kom je iets tegen wat je eerder nog niet gezien had. Neem ook de tijd om je antwoorden van een afstand te bekijken. Probeer je in te leven in de werkgever. Is het duidelijk wat je op hebt geschreven en voldoe je aan alle punten van de case? Het bekijken van de opdracht op afstand helpt erbij je case zo volledig mogelijk te beantwoorden.

Tip 6: Gebruik je gezonde verstand

Je maakt de case hoogstwaarschijnlijk omdat je op een vacature hebt gesolliciteerd waarvan je denkt dat deze goed bij je past. Grote kans dat je daarom al genoeg kennis in huis hebt om de case goed te kunnen maken. Vertrouw daarom op je eigen gezonde verstand. Uiteraard hoeft de case niet perfect te gaan en is er altijd ruimte voor verbetering, maar als jij voldoet aan de gevraagde ervaring en eventuele opleiding hoef je je geen zorgen te maken.

Tip 7: Maak de case op een rustige plek

Het is belangrijk om de case op een rustige plek te maken en er echt goed voor te gaan zitten. Op die manier kun je je het beste concentreren. Bij JobBoost worden sollicitanten uitgenodigd om de case op kantoor te komen maken. Soms is het ook mogelijk om de case vanuit huis te maken. Dit lijkt misschien fijn omdat het in je eigen omgeving is, maar in de praktijk geeft dit toch minder goede resultaten. Wij deden een test en hebben gekeken naar de resultaten in verhouding met de plek waar de case is gemaakt. Wat blijkt, de mensen die op kantoor langskwamen behaalden de case vaker dan de mensen die thuis aan de slag gingen. Thuis raken mensen sneller afgeleid en zijn ze geneigd om snel weer hun eigen ding te gaan doen en niet genoeg tijd aan de case te besteden. Een goede werkplek is dus essentieel bij het maken van een case.

Tip 8: Bereid je goed voor

Of je nu een sollicitatiegesprek hebt of een case gaat maken, in beide gevallen is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Bijvoorbeeld: Wat is de doelgroep en welke producten of diensten verkopen ze? Wanneer je goed voorbereid het gesprek of de case in gaat, sta je steviger in je schoenen en is de kans op succes groter. Heb jij meer tips nodig om je voor te bereiden op een sollicitatiegesprek? Je vind ze hier.

Voorbeeld van een case die je bij JobBoost kunt krijgen:

Je solliciteert voor bedrijf X als klantenservice medewerker. In jouw toekomstige functie ben je verantwoordelijk voor het helpen van (potentiële) klanten en het beantwoorden van hun vragen. In de case staan 6 voorbeelden van e-mail berichten, social media reacties en Whatsapp berichten. Het is aan jou de taak om op deze berichten te reageren en onze klanten zo goed mogelijk verder te helpen.

Hoe pas je onze tips toe?

1. Luister goed als de case wordt uitgelegd. Is het niet duidelijk via welke kanalen de berichten zijn binnengekomen? Stel deze vraag aan je contactpersoon.

2. Lees de opdracht nog een keer door en maak voor jezelf een stappenplan.

Je leest eerst alle berichten door, doet daarna onderzoek naar al eerder geplaatste reacties op social media, je formuleert een aantal antwoorden, kiest de beste uit, je haalt deze door een spellingscheck en je formuleert je eind antwoorden. 

3. Een rekenvraag heb je gelukkig niet, maar spelling is niet je allersterkste kant. Je blijft rustig, maar twijfelt toch of het word of wordt is. Je vraagt dit even aan de medewerker die naast je zit. 

Vaak mag je tijdens je case ook gewoon Google of een spellingchecker gebruiken. 9/10 keer gebruik je deze tools ook als je de baan zou hebben, dus een werkgever vindt het meestal niet erg als je dit tijdens het maken van de case ook doet. 

4. In de case staan de leeftijden van de persoon aangegeven. Met deze informatie kun je heel veel. Je weet dan al beter in wat voor taal je kunt reageren. Het zijn jonge mensen, dus het mag redelijk informeel zijn. 

5. Je hebt 4 reacties geschreven en je concentratie is weg. Je neemt even een rustmoment en bekijkt de opdracht van een afstand. Dan kom je erachter dat je een grote typefout hebt gemaakt. Je past het snel aan. 

6. Je hebt al eerder een cursus in de klantenservice branche gedaan. Deze kennis kun je goed toepassen op deze case. Dit stelt je erg gerust.

7. Je maakt de case op een rustige plek in een afgesloten ruimte op het kantoor van de werkgever.

8. Vooraf heb je je even ingelezen in het bedrijf. Je weet dat ze verzorgingsproducten verkopen en dat ze in hun social media posts vaak gebruik maken van gifjes. Daarom voeg je bij 1 antwoord ook een gifje toe. Hiermee laat je zien dat je begrijpt hoe het bedrijf communiceert.

Je hebt nu al onze tips toegepast en een succesvolle case gemaakt! Je toekomstige werkgever zal vast tevreden zijn

Met onze tips maak jij een succesvolle case!

Krijg je van je potentiële werkgever het voorstel om een case te maken? Raak niet in paniek en zie het als een kans om je vaardigheden en eigenschappen te laten zien. Met deze tips zorg je ervoor dat je precies weet wat je moet doen en ga je goed voorbereid aan de slag. Heb je nog meer vragen over het maken van een case? Of kunnen we je helpen bij het vinden van een nieuwe baan? Onze recruiters staan voor je klaar. Stel je vraag via de mail of bel ons even, we helpen je graag verder!

Discriminatie op de werkvloer, hoe ga je daarmee om?
Persoonlijke ontwikkeling

Discriminatie op de werkvloer, hoe ga je daarmee om?

Lees meer
Alles wat je moet weten over vakantiegeld en vakantiedagen als uitzendkracht
CAO & wetgeving

Alles wat je moet weten over vakantiegeld en vakantiedagen als uitzendkracht

Lees meer
 Opvallen met je CV: Effectieve strategieën
Solliciteren

Opvallen met je CV: Effectieve strategieën

Lees meer
 Stijging van het minimumloon in 2024
CAO & wetgeving

Stijging van het minimumloon in 2024

Lees meer
Waarom is een sterke band met werknemers zo cruciaal?
Arbeidsmarkt

Waarom is een sterke band met werknemers zo cruciaal?

Lees meer
De perfecte bijbaantjes naast je studie
Persoonlijke ontwikkeling

De perfecte bijbaantjes naast je studie

Lees meer
Jezelf presenteren tijdens een sollicitatiegesprek: Tips en Tricks
Solliciteren

Jezelf presenteren tijdens een sollicitatiegesprek: Tips en Tricks

Lees meer
Vakantiebanen voor studenten: Waardevolle ervaringen en voordelen
Persoonlijke ontwikkeling

Vakantiebanen voor studenten: Waardevolle ervaringen en voordelen

Lees meer
 Het vinden van de juiste balans tussen werk en privéleven: 6 waardevolle adviezen
Persoonlijke ontwikkeling

Het vinden van de juiste balans tussen werk en privéleven: 6 waardevolle adviezen

Lees meer
 Burn out bij jonge werknemers: Wat kun je (preventief) doen als werkgever?
Persoonlijke ontwikkeling

Burn out bij jonge werknemers: Wat kun je (preventief) doen als werkgever?

Lees meer
1 / 3