search-block-background

Millennials & Gen Z werven én behouden doe je zo

Millennials en Generatie Z zijn de toekomst van de beroepsbevolking. Zij zijn de generaties die zijn opgegroeid met technologie en voortdurende verandering. En ze zijn op zoek naar meer dan alleen een baan – ze willen een carrière. Maar hoe werf je Millennials en Gen Z? Het is niet zo eenvoudig als een vacature plaatsen en er het beste van hopen. Als je Millennials en Gen Z wilt werven, dan is het handig om wat van je potentiële werknemers af te weten. Zorg ervoor dat jouw organisatiecultuur aansluit bij wat deze generaties belangrijk vinden. Lees verder voor 8 tips om Millennials en Gen Z aan te trekken én te behouden.

Millennials en Gen Z: wie zijn het?

Beide generaties verschillen in veel opzichten van de oudere generaties. Ze zijn opgegroeid met het internet en zijn gewend aan snelle verandering en constante communicatie. Ze hebben daarom een groot aanpassingsvermogen en zijn ondernemend. Ook hebben ze andere waarden dan oudere generaties. Ze hechten bijvoorbeeld veel waarde aan sociale verantwoordelijkheid, duurzaamheid en diversiteit. 

Gen Z (1996-2010): échte digital natives

Gen Z is opgegroeid in de digitale wereld. Ze zijn onafscheidelijk van hun smartphone, waarop ze YouTube- en TikTok-content streamen, videobellen, online shoppen én werk zoeken. Ze willen gestimuleerd blijven en vragen daarom ook om frequente feedback. Ze zijn sociaal verantwoordelijk en houden bedrijven verantwoordelijk voor sociale rechtvaardigheid en milieukwesties. Ze verwachten dat de merken waarvoor ze werken en waarvan ze kopen authentiek zijn.

Millennials (1980-1995): dé digitale pioniers

De meeste Millennials zijn opgegroeid tussen de analoge en de digitale wereld. De grootste technologische ontwikkeling gedurende het leven van Millennials is de opkomst van smartphones. Millennials kunnen, net als Gen Z, niet zonder hun smartphone. Het is de generatie die opgroeide met Hyves, Facebook en Twitter, en tegenwoordig haar verhalen deelt op Instagram. Net als Gen Z begrijpen zij de kracht van hun stem om verandering teweeg te brengen.

Millennials en Gen Z: dit vinden ze belangrijk

De tijd dat werknemers hun hele carrière bij één bedrijf blijven, ligt al lang achter ons. Millennials en Gen Z werven kan om verschillende redenen een uitdaging zijn. Ze zijn ruimdenkend en willen verschillende aspecten van de arbeidsmarkt ervaren. Ze zijn altijd online en willen vaak van baan veranderen. Om Millennials en Gen Z aan je organisatie te binden, moet je begrijpen wat ze belangrijk vinden:

Flexibiliteit – Ze willen de mogelijkheid hebben om van thuis uit te werken of vrij te nemen wanneer ze dat nodig hebben.

Groeikansen – Ze willen nieuwe dingen kunnen leren en hun vaardigheden verder ontwikkelen.

Een goede balans tussen werk en privé – Ze willen hun werk- en privéleven in evenwicht kunnen brengen zonder het een óf het ander te moeten opofferen.

Zinvol werk – Millennials en Gen Z zijn ook op zoek naar bedrijven die transparanter zijn over de manier waarop ze werken. Ze willen weten hoe hun geld wordt besteed, op welke creatieve manieren ze kunnen bijdragen aan hun organisatie, en hoe ze hun vaardigheden het best kunnen inzetten.

8 tips voor het aantrekken én behouden van Millennials en Gen Z

Millennials en Gen Z zijn de twee belangrijkste generaties om je op te richten als het gaat om het werven van werknemers. Ze zijn de toekomst, en bedrijven moeten daar rekening mee houden en hun wervingsstrategieën nu op orde brengen als ze in deze markt succesvol willen zijn. Lees hieronder onze tips over hoe je Millennials en Gen Z kunt aantrekken.

1. Zorg voor een sterke online aanwezigheid

Millennials en Gen Z vertrouwen sterk op het internet voor hun dagelijkse nieuws, entertainment en sociale behoeften. Zorg ervoor dat je website up-to-date is en er professioneel uitziet. Wil je echt stappen zetten? Ontwikkel dan een gebruiksvriendelijke ‘werken bij’ website die op deze generaties is afgestemd. Maak solliciteren eenvoudig en leuk!

2. Wees transparant over je bedrijfscultuur

Millennials en Gen Z willen weten hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Laat het hen zien door informatie te delen over je bedrijfscultuur, hoe je communiceert met klanten en hoe collega’s het ervaren om voor je bedrijf te werken. Zorg ervoor dat je bedrijfscultuur inclusief is. Millennials en Gen Z willen werkplekken die aanvoelen als een thuis, dus zorg ervoor dat uw bedrijfscultuur dat weerspiegelt.

3. Bied flexibele werktijden en plekken

Millennials en Gen Z zijn gewend om lange dagen te maken, maar ze geven de voorkeur aan een balans tussen werk en privé die hen in staat stelt om hun eigen uren te kiezen. Ze willen flexibiliteit in hun schema’s, de mogelijkheid om vanuit huis te werken wanneer het kan of een tijdje vanuit het buitenland als het even kan.

4. Gebruik social media om potentiële kandidaten te bereiken

Millennials en Gen Z willen niet te maken hebben met veel formulieren, dus zorg ervoor dat je social media gebruikt om potentiële kandidaten te bereiken. Ze zullen eerder reageren op een social media bericht dan op een e-mail.

5. Wees transparant over het sollicitatieproces

Wees duidelijk over het sollicitatieproces en bied kandidaten voldoende mogelijkheden om vragen te stellen die relevant kunnen zijn voor hun rol. Millennials en Gen Z geven de voorkeur aan een transparanter wervingsproces.

6. Maak solliciteren een fluitje van een cent

Gebruik technologie om het proces voor kandidaten makkelijker te maken. Millennials en Gen Z willen hun sollicitatie zo snel mogelijk online afronden, dus zorg voor een digitaal sollicitatieformulier dat online kan worden ingevuld.

7. Creëer een innovatie job search campagne

Bij het werven van Millennials en Gen Z is het belangrijk om een innovatie job search strategie te ontwikkelen. Denk eens buiten de gebaande paden. Gebruik sociale media, online platformen en carrièrebeurzen om potentiële kandidaten te bereiken. Zorg ervoor dat je informatie over jouw organisatie, de bedrijfscultuur en secundaire arbeidsvoorwaarden meeneemt in je verhaal en vacatures.

8. Ontwikkel een innovatieve wervingsstrategie

Om Millennials en Gen Z aan te trekken, moet je creatief en innovatief zijn als het gaat om wervingsmethoden. Probeer gebruik te maken van video-interviews, social media stories of andere creatieve mogelijkheden om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep. 

Volg deze tips om Millennials en Gen Z te werven

Als je geïnteresseerd bent in meer informatie over hoe je Millennials en Gen Z kunt werven en behouden, volg ons dan op LinkedIn. Wij delen wekelijks onze inzichten over recruitment. En als je wilt ontsnappen aan de lasten die gepaard kunnen gaan met werven – neem dan contact met ons op. Wij nemen de stress van werven weg door je te helpen met het zoeken van nieuw personeel. Voor je het weet maak je kennis met je bekwame, nieuwe werknemers.

Vacature lezen voor gevorderden: wat bedoelen ze nu echt?
Solliciteren

Vacature lezen voor gevorderden: wat bedoelen ze nu echt?

Lees meer
Netwerken: Het geheim achter succesvolle matches in de Recruitmentwereld
Arbeidsmarkt

Netwerken: Het geheim achter succesvolle matches in de Recruitmentwereld

Lees meer
Zo houd jij je hoofd koel op het werk!
Persoonlijke ontwikkeling

Zo houd jij je hoofd koel op het werk!

Lees meer
Swipe naar rechts voor jouw Droomjob!
Solliciteren

Swipe naar rechts voor jouw Droomjob!

Lees meer
Jobhoppen: Slimme carrièremove of risicovolle stap?
Arbeidsmarkt

Jobhoppen: Slimme carrièremove of risicovolle stap?

Lees meer
De toekomst van werk: Welke skills zijn in 2030 goud waard?
Arbeidsmarkt

De toekomst van werk: Welke skills zijn in 2030 goud waard?

Lees meer
Werkgeluk: de key voor gemotiveerde medewerkers en topprestaties
Persoonlijke ontwikkeling

Werkgeluk: de key voor gemotiveerde medewerkers en topprestaties

Lees meer
Gen Z, de succesfactor voor jouw bedrijf?
Arbeidsmarkt

Gen Z, de succesfactor voor jouw bedrijf?

Lees meer
Werken 2.0: Hoe AI de recruitmentwereld verandert
Arbeidsmarkt

Werken 2.0: Hoe AI de recruitmentwereld verandert

Lees meer
Omgaan met Feedback: van kritiek naar kansen
Persoonlijke ontwikkeling

Omgaan met Feedback: van kritiek naar kansen

Lees meer
1 / 3