search-block-background

Optimaal presteren in klantenservice: Ontdek onze 7 tips

Werken in de klantenservice kan een uitdagende, maar ook een zeer belonende baan zijn. Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn en de juiste vaardigheden te hebben om succesvol te zijn in deze rol. Bij JobBoost hebben we regelmatig klantenservice vacatures in verschillende branches. Met deze kennis weten wij precies wat er nodig is om dit werk uitstekend te doen. Hier zijn 7 tips die je nodig hebt bij het werken in de klantenservice:

Tip 1: Luister goed naar de klant

Dit is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die je nodig hebt bij werken in de klantenservice. Het is belangrijk om goed te luisteren naar de klant en hun vraag of probleem volledig te begrijpen voordat je een oplossing aandraagt. Als klantenservice medewerker moet je je goed in kunnen leven in een persoon en luisteren is hier een groot onderdeel van. Het helpt om de klant tevreden te stellen en het geeft je de informatie die je nodig hebt om het juiste antwoord te geven.

Tip 2: Wees geduldig

Werken in de klantenservice kan soms frustrerend zijn, vooral als je te maken hebt met moeilijke klanten. Het is belangrijk om geduldig te blijven en te onthouden dat de klant misschien gewoon geïrriteerd is over het probleem waar ze mee zitten en dat het niets met jou te maken heeft. Door geduldig te blijven, kun je ervoor zorgen dat de klant zich begrepen voelt en dat je een oplossing kunt aanbieden. Jij bent de persoon die de klant weer een positieve ervaring kan geven.

Tip 3: Leer je product of dienst goed kennen

Het is belangrijk om voldoende kennis te hebben over het product of de dienst waar je voor werkt, zodat je klanten goed kunt informeren en hun vragen kunt beantwoorden. Door je product of dienst goed te kennen, kun je ook sneller problemen oplossen en kom je zelfverzekerder over. Een klant ervaart dit vaak als prettig en vertrouwd. 

Tip 4: Wees pro actief

In plaats van te wachten tot klanten contact met je opnemen, kun je ook proactief zijn en hen benaderen. Dit kan bijvoorbeeld door hen te vragen of ze tevreden zijn met de dienst die ze hebben ontvangen of ze nog verdere vragen hebben. Hierdoor kun je snel eventuele problemen oplossen en ervoor zorgen dat de klant tevreden blijft. 

Tip 5: Wees positief en professioneel

Het is belangrijk om altijd een positieve houding te hebben, zelfs als de klant boos is. Dit helpt om de situatie te sussen en de klant te laten zien dat je er alles aan doet om hun probleem op te lossen. Houd ook altijd een professionele houding aan, ook als de klant onredelijk is. Dit helpt om de situatie onder controle te houden en de klant te laten zien dat je professioneel bent en dat je hun probleem serieus neemt.

Tip 6: Communiceer effectief

Een andere belangrijke vaardigheid voor werken in de klantenservice is effectief communiceren. Dit betekent dat je duidelijk moet zijn in je antwoorden en vragen stellen om meer informatie te verkrijgen. Ook moet je duidelijk maken wat je voor de klant kunt doen en binnen welke tijdslimiet dit gedaan zal worden. Onthoud ook dat de klant niet in hetzelfde wereldje zit als jij. Gebruik daarom geen moeilijke vaktermen en ga er niet vanuit dat de klant hetzelfde weet als jij. Door effectief te communiceren kun je verwachtingen beheren en voorkomen dat de klant ontevreden is over de service.

Tip 7: Voer een follow-up uit

Na een gesprek met een klant is het belangrijk om een follow-up uit te voeren, zodat je kunt controleren of het probleem is opgelost en of de klant tevreden is met de oplossing. Dit helpt om ervoor te zorgen dat problemen niet opnieuw ontstaan en om te zorgen dat de klant blijft terugkomen. Ook komt een follow-up heel persoonlijk over. De klant krijgt het gevoel dat hij/zij speciaal is en dat je nog even aan ze denkt. Daar scoor je punten mee

Bonus tip Blijf leren en groeien

Werken in de klantenservice is een continu proces van leren en groeien. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche, en leer hoe je problemen efficiënter kunt oplossen. Zo kun je steeds beter worden in je rol als klantenservice medewerker en kun je de klanten steeds beter helpen. Misschien kun je een keer een cursus volgen die je verder helpt. Of een dag meelopen op een andere afdeling. Zo ontdek je ook waar problemen bijvoorbeeld ontstaan. 

Door onze tips in je werk mee te nemen, kun je ervoor zorgen dat je een succesvolle klantenservice medewerker bent en dat je klanten tevreden zijn met de service die je levert.

Kom werken in de klantenservice 

Ben jij nog op zoek naar een baan in de klantenservice? Bij JobBoost hebben we een groot aanbod. Je vindt al onze klantenservice vacatures hier

Discriminatie op de werkvloer, hoe ga je daarmee om?
Persoonlijke ontwikkeling

Discriminatie op de werkvloer, hoe ga je daarmee om?

Lees meer
Alles wat je moet weten over vakantiegeld en vakantiedagen als uitzendkracht
CAO & wetgeving

Alles wat je moet weten over vakantiegeld en vakantiedagen als uitzendkracht

Lees meer
 Opvallen met je CV: Effectieve strategieën
Solliciteren

Opvallen met je CV: Effectieve strategieën

Lees meer
 Stijging van het minimumloon in 2024
CAO & wetgeving

Stijging van het minimumloon in 2024

Lees meer
Waarom is een sterke band met werknemers zo cruciaal?
Arbeidsmarkt

Waarom is een sterke band met werknemers zo cruciaal?

Lees meer
De perfecte bijbaantjes naast je studie
Persoonlijke ontwikkeling

De perfecte bijbaantjes naast je studie

Lees meer
Jezelf presenteren tijdens een sollicitatiegesprek: Tips en Tricks
Solliciteren

Jezelf presenteren tijdens een sollicitatiegesprek: Tips en Tricks

Lees meer
Vakantiebanen voor studenten: Waardevolle ervaringen en voordelen
Persoonlijke ontwikkeling

Vakantiebanen voor studenten: Waardevolle ervaringen en voordelen

Lees meer
 Het vinden van de juiste balans tussen werk en privéleven: 6 waardevolle adviezen
Persoonlijke ontwikkeling

Het vinden van de juiste balans tussen werk en privéleven: 6 waardevolle adviezen

Lees meer
 Burn out bij jonge werknemers: Wat kun je (preventief) doen als werkgever?
Persoonlijke ontwikkeling

Burn out bij jonge werknemers: Wat kun je (preventief) doen als werkgever?

Lees meer
1 / 3