search-block-background

Tips om je LinkedIn profiel op te laten vallen

Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Dan ben je vast te vinden op LinkedIn. Maar hoe val je op? Daar heb je een profiel voor nodig die de aandacht trekt. LinkedIn kan jouw naam letterlijk onder de aandacht brengen van duizenden professionals in jouw branche of recruiters die een interessant aanbod voor je hebben. Maar je moet natuurlijk wel opvallen én vindbaar zijn. Hier zijn 6 tips om jouw LinkedIn profiel op te laten vallen!

Tip 1: Kies een goede profielfoto

Je profielfoto is je visitekaartje op LinkedIn, en de eerste indruk telt! Met je LinkedIn profielfoto kun je laten zien wie jij bent. Dat is belangrijker dan je denkt, want met een pakkende foto ben je een stuk zichtbaarder in een eindeloze feed. Maar hoe kies je een goede foto?

Let hier op bij het maken of kiezen van je LinkedIn profielfoto:
  • Zorg ervoor dat je foto actueel is en dat je gezicht goed zichtbaar is. 

  • Neutrale achtergrond – dat mag best kleurrijk zijn, maar zorg ervoor dat de achtergrond niet de aandacht wegneemt.

  • Goede belichting – donkere foto’s vallen minder goed op.

  • Goede kwaliteit – en de foto hoeft echt niet professioneel gemaakt te zijn hoor, de nieuwste smartphones werken prima!

  • Gemaakt voor LinkedIn en de gelegenheid – die vakantiefoto is misschien toch niet zo’n goed idee…

Tip 2: Voeg een banner toe aan je profiel

De banner is het tweede visuele element bovenaan je profielpagina. Hiermee trek je de aandacht en kun je iets laten zien over jezelf. Met een goede achtergrondfoto valt je pagina op voor potentiële werkgevers. Op je smartphone staat je profielfoto in het midden en op je laptop of desktop aan de linkerkant. Als je tekst wil toevoegen op je banner, plaats deze daarom aan de rechterkant.

Iemand die goed gebruik maakt van de LinkedIn banner is Marjolein Bongers van House of Social Media. Eigenlijk kun je alleen door de banner in een oogopslag al zien wat ze doet, zonder haar kopregel te lezen:

Tip 3: Schrijf een kopregel die meer is dan alleen een functietitel

Een goede LinkedIn headline is onmisbaar! Het is het element waarmee jij het meest op kunt vallen in de LinkedIn feed wanneer je zelf een bericht plaatst of op een post van iemand reageert. Verrassing… Er is geen regel die zegt dat de beschrijving bovenaan je profielpagina alleen een functietitel hoeft te zijn. Klantenservice medewerker bij bedrijf X zegt niet zoveel. Gebruik de ruimte om iets meer te vertellen over wat jou uniek maakt en wat je drijft. Communiceer helder en duidelijk wat je doet en wat je expertise is. Probeer geen open deuren in te trappen en gebruik relevante zoektermen. Emoji’s zorgen er ook voor dat jouw profiel meer opvalt!

Dus niet:

  • ‘Social media manager bij bedrijf x’

Zeg in plaats daarvan:

  • Social Media Manager | Ik help software start-ups bij het beheren en laten groeien van hun social media om meer omzet te genereren

Tip 4: Val op met een sterke samenvatting

Een ding dat we je alvast kunnen verklappen over de LinkedIn samenvatting: zorg dat je er één hebt! Je samenvatting is dé kans om je eigen verhaal te vertellen – dus gebruik het niet alleen om alleen je vaardigheden op te sommen. Probeer een verhaal te vertellen over waarom die vaardigheden belangrijk zijn en het verschil kunnen maken voor bedrijven. Vertel vooral wat jij voor de ander kunt betekenen. Ga aan de slag met de voorbeelden hieronder:

Zo laat je je LinkedIn samenvatting extra opvallen:
  • Spreek de bezoeker van je profiel direct aan.

Dus niet: ‘Ik ben event medewerker en gespecialiseerd in bruiloften…’ maar: ‘Ben je op zoek naar een event medewerker die huwelijksparen de allermooiste dag van hun leven laat beleven? Dan…’.

  • Schrijf altijd in de eerste persoon en nooit in de derde persoon, dat komt veel persoonlijker over!

Dus niet: ‘Marjolein is ambitieus…’ maar: ‘Ik ben ambitieus…’.

  • Gebruik genoeg witregels om de leesbaarheid van samenvatting te verbeteren. Gebruik ook bulletpoints of vinkjes om scannend lezen mogelijk te maken

  • Denk aan zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden.

Ben je bijvoorbeeld tekstschrijver? Vergeet dat ook niet de term copywriter te vermelden!

  • Sluit af met een call to action en check meteen even of je contactgegevens nog up to date zijn.

Tip 5: Maak optimaal gebruik van LinkedIn’s functies

Je gebruikt LinkedIn om dat je je talenten en professionele vaardigheden wilt laten zien. Het is dan ook geen verrassing dat LinkedIn het makkelijk maakt om dat te doen met de vele functies die het platform heeft. De volgende functies mag je zeker niet over het hoofd zien:

Werkervaring

Vat voor iedere functie die je gehad hebt je verantwoordelijkheden bondig samen, maar leg de nadruk op je drijfveren en de resultaten die je geboekt hebt. Focus je op het vertellen van een verhaal en som niet alleen je taken op. 

Voorbeelden van je werk

LinkedIn maakt het mogelijk om voorbeelden van je werk toe te voegen. Zet dit creatief in. Voor sommige beroepen spreekt dit meer voor zich, vooral in het digitale veld. Maar laat dit niet in de weg staan als je een praktischer beroep hebt. Ben je bijvoorbeeld een kok? Waarom dan niet een aantal foto’s van je gecreëerde gerechten laten zien? Welk beroep dan ook: kies projecten waar je het meest trots, om te laten zien wat je kunt én waar je trots op bent.

Aanbevelingen

In tegenstelling tot de rest van je LinkedIn profiel, zijn aanbevelingen een vorm van sociaal bewijs geschreven door anderen in je netwerk. Ze geven een inkijkje in wie je bent en wat je kunt vanuit het perspectief van iemand anders. Heb je ergens gewerkt waar ze erg blij met je waren? Vergeet dan niet om om een aanbeveling te vragen!

Tip 6: Op zoek naar een baan? Zet de ‘open to work’ functie aan

Als je op zoek bent naar een (nieuwe) baan, kun je recruiters en je netwerk dit laten weten. Leuk om te weten: met de ‘open to work’ functie heb je heb je controle over wie kan zien dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Je manager hoeft dus niet te weten dat je open staat voor een nieuwe functie, maar recruiters wel! Zo doe je dat:

  • Ga naar je LinkedIn profiel

  • Klik in je profiel op de blauwe button met de tekst ‘Beschikbaar’

  • Klik op ‘Nieuwe baan vinden’

  • Vervolgens kun je kiezen kan zien dat je beschikbaar bent voor carrièrekansen: je hele netwerk of alleen recruiters.

Jobboost helpt je bij het vinden van jouw droombaan!

Door het volgen van deze tips ga jij opvallen op LinkedIn en die nieuwe baan scoren! Heb je daar hulp bij nodig? Dan staan wij voor je klaar. Je kunt ons altijd een berichtje sturen. Onze recruiters helpen je graag bij het vinden van een nieuwe baan. Bekijk hier alvast onze nieuwste vacatures en onze andere tips voor het zoeken én vinden van die baan.

Discriminatie op de werkvloer, hoe ga je daarmee om?
Persoonlijke ontwikkeling

Discriminatie op de werkvloer, hoe ga je daarmee om?

Lees meer
Alles wat je moet weten over vakantiegeld en vakantiedagen als uitzendkracht
CAO & wetgeving

Alles wat je moet weten over vakantiegeld en vakantiedagen als uitzendkracht

Lees meer
 Opvallen met je CV: Effectieve strategieën
Solliciteren

Opvallen met je CV: Effectieve strategieën

Lees meer
 Stijging van het minimumloon in 2024
CAO & wetgeving

Stijging van het minimumloon in 2024

Lees meer
Waarom is een sterke band met werknemers zo cruciaal?
Arbeidsmarkt

Waarom is een sterke band met werknemers zo cruciaal?

Lees meer
De perfecte bijbaantjes naast je studie
Persoonlijke ontwikkeling

De perfecte bijbaantjes naast je studie

Lees meer
Jezelf presenteren tijdens een sollicitatiegesprek: Tips en Tricks
Solliciteren

Jezelf presenteren tijdens een sollicitatiegesprek: Tips en Tricks

Lees meer
Vakantiebanen voor studenten: Waardevolle ervaringen en voordelen
Persoonlijke ontwikkeling

Vakantiebanen voor studenten: Waardevolle ervaringen en voordelen

Lees meer
 Het vinden van de juiste balans tussen werk en privéleven: 6 waardevolle adviezen
Persoonlijke ontwikkeling

Het vinden van de juiste balans tussen werk en privéleven: 6 waardevolle adviezen

Lees meer
 Burn out bij jonge werknemers: Wat kun je (preventief) doen als werkgever?
Persoonlijke ontwikkeling

Burn out bij jonge werknemers: Wat kun je (preventief) doen als werkgever?

Lees meer
1 / 3